Aktualne wydanie
Poprzednie numery
Zależność proporcji antropometrycznych wyznaczanych na podstawie obrazu twarzy od przesłonięć i orientacji
Streszczenie: Antropometrię można wykorzystać w wielu sytuacjach, które mają jednak ściśle określoną charakterystykę. Dzięki antropometrii możliwym jest porównanie dwuwymiarowych projekcji twarzy podejrzanego z potencjalnym sprawcą popełnionego przestępstwa zarejestrowanego na nagraniu wideo a pozostawionym w materiałach sprawy śledczej jako dowodu. Ograniczenia warunków akwizycji sprawiają, że antropometria nie ma takiego samego wskaźnika sukcesu w identyfikacji, jak DNA lub badania daktyloskopijne. Na miejscu zdarzenia nie zawsze występują ślady linii papilarnych lub ślady zawierające DNA. Bardzo często jedynym dostępnym dowodem przestępstwa jest właśnie nagranie wideo zawierające wizerunek sprawcy.
W artykule dokonano analizy zgromadzonego w laboratorium Centrum Badawczo-Rozwojowego (CBR) Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych (PJATK) materiału zawierającego zarejestrowane położenie punktów antropometrycznych przy wykorzystaniu systemu kamer wideo i motion capture. Na podstawie tego materiału (21 punktów antropometrycznych naniesionych na twarz osób badanych) wyznaczono 43 wymiary proporcji antropometrycznych. Następnie dokonano rzutowania na płaszczyznę i wyznaczono ich wielkości w dwuwymiarowej przestrzeni. Następnie wyznaczono zmianę wartości wynikającą z rzutowania i określono powierzchnię, która w sposób matematyczny określa relację pomiędzy pierwotnymi proporcjami w trójwymiarowej przestrzeni i ich rzutami na dwuwymiarową płaszczyznę obrazu w zależności od orientacji twarzy.
Słowa kluczowe: antropometria, proporcja antropometryczna, orientacja głowy
Summary: Anthropometry can be used in many situations, which, however, have well-defined characteristics. Thanks to anthropometry, it is possible to compare two-dimensional projections of the suspect's face with the potential perpetrator of a crime recorded on a video recording and left in the materials of the investigative case as evidence. Due to the constraints of acquisition conditions, anthropometry does not have the same identification success rate as DNA or fingerprint examination. There are not always fingerprints or traces of DNA at the scene. It is not unusual for the only available evidence of a crime to be a video of the perpetrator.
The article analyzes the material collected in the laboratory of the Research and Development Center (CBR) of the Polish-Japanese Academy of Information Technology (PJAIT) containing the recorded location of anthropometric points using a video camera and motion capture system. On the basis of this material (21 anthropometric points placed on the face of the respondents), 43 dimensions of anthropometric proportions were determined. Then, the projection on the plane was made and their sizes in two-dimensional space were determined. Then, the change in the value resulting from the projection was determined and the surface was determined, which mathematically defines the relationship between the original proportions in three-dimensional space and their projections on the two-dimensional image plane depending on the orientation of the face.
Keywords: anthropometry, anthropometric proportion, head orientation
Miejsce survivalu w działaniach ratowniczych jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego/
Streszczenie: Problematyka poruszana w niniejszym artykule dotyczy aspektu survivalu w działaniach ratowniczych na poziomie jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego. Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia dotyczące survivalu, ratownictwa medycznego oraz wykorzystania elementów sztuki przetrwania w działaniach jednostek ratowniczych. Tekst posiada charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej artykułu omówiono definicję, rodzaje survivalu oraz scharakteryzowano rolę i miejsce survivalu w aspekcie ratownictwa medycznego. Część empiryczna zawiera wyniki badań dotyczących technik survivalowych przeprowadzonych na grupie 109 ratowników należących do takich formacji jak: Państwowa Straż Pożarna, Policja, Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna, Ochotnicza Straż Pożarna oraz Wojsko Polskie. Specyfika aktywności podejmowanych w ramach działań jednostek współpracujących z PRM zmusza ratowników do wykorzystywania technik survivalowych podczas akcji, niejednokrotnie w nieprzewidywalnym i zmiennym środowisku. Badania zrealizowane w ramach niniejszego tekstu potwierdzają, że aspekty survivalu znajdują zastosowanie w działaniach ratowniczych, natomiast częstotliwość ich wykorzystania może wynikać z niewystarczającej znajomości technik oraz ograniczeń w ich wdrażaniu. Badania dowiodły, że poziom zainteresowania tematyką survivalu oraz umiejętnościami praktycznymi w tym zakresie były bardzo wysokie, co można przełożyć na dalsze popularyzowanie praktycznych i teoretycznych umiejętności z analizowanego obszaru oraz organizowanie odpowiednich form edukacyjnych dla członków zespołów ratowniczych.
Słowa kluczowe: ratownictwo medyczne, survival, techniki survivalowe, Państwowe Ratownictwo Medyczne, jednostki ratownicze, formacje mundurowe
Abstract: The issues discussed in this article relate to the aspect of survival in rescue operations at the level of units cooperating with the State Medical Rescue System. The scope of the subject includes issues related to survival, medical rescue and the use of elements of survival art in the activities of rescue units. The text has a theoretical and empirical character. The theoretical part of the article discusses the definition and types of survival, and characterizes the role and place of survival in terms of medical rescue. The empirical part contains the results of research on survival techniques carried out on a group of 109 rescuers belonging to such formations as the State Fire Service, Police, Mountain Volunteer Rescue Service, Tatra Volunteer Rescue Service, Border Guard, Volunteer Fire Brigade and the Polish Army. The specificity of activities undertaken in the framework of the units cooperating with PRM forces rescuers to use survival techniques during actions, often in an unpredictable and changing environment. Research carried out within this text confirms that aspects of survival are applicable in rescue operations, while the frequency of their use may result from insufficient knowledge of techniques and limitations in their implementation. The research has shown that the level of interest in the topic of survival and practical skills in this area was very high, which can be translated into further popularization of practical and theoretical skills in the analyzed area and the organization of appropriate forms of education for members of rescue teams.
Keywords: medical rescue, survival, survival techniques, State Medical Rescue, rescue units, uniformed formations
Nielegalny rynek pestycydów w Polsce
Streszczenie: Niniejszy artykuł dotyczy problematyki nielegalnego obrotu środkami ochrony roślin w Polsce. Coraz częściej zorganizowane grupy przestępcze zajmują się podrabianiem pestycydów i wprowadzaniem ich do obrotu, co zapewnia ogromne zyski z nielegalnej działalności oraz stosunkowo łagodne zagrożenie odpowiedzialnością karną. Przestępcy, podrabiając środki ochrony roślin, narażają budżet państwa na ogromne straty finansowe oraz przyczyniają się skażenia żywności niedopuszczonymi do obrotu substancjami. W ostatnich latach skala zjawiska ciągle wzrasta, a sam proceder fałszowania pestycydów jest bardzo złożony i wymaga wdrożenia zaawansowanych metod wykrywczych przez organy państwowe odpowiedzialne za zwalczanie przestępczości.
Słowa kluczowe: pestycyd, fałszowanie pestycydów, bezpieczeństwo żywności, przestępczość, nielegalny rynek pestycydów
Summary: This article deals with the issue of illegal trade in plant protection products in Poland. Increasingly, organized crime groups deal with counterfeiting pesticides and placing them on the market, which ensures huge profits from illegal activities and a relatively mild risk of criminal liability. Criminals, by counterfeiting plant protection products, expose the state budget to huge financial losses and contribute to the contamination of food with substances that are not authorized for trade. In recent years, the scale of the phenomenon has been constantly increasing, and the procedure of pesticide adulteration itself is very complex and requires the implementation of advanced detection methods by state authorities responsible for combating crime.
Keywords: pesticide, falsify pesticide, food safety ,crime, illegal pesticide market
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiedy policjant nie może prowadzić dochodzenia? – instytucja wyłączenia prowadzącego postępowanie przygotowawcze
Streszczenie: Organy prowadzące postępowanie karne są obowiązane badać oraz uwzględniać okoliczności przemawiające zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść oskarżonego – tak stanowi jedna z naczelnych zasad postępowania karnego tj. zasada obiektywizmu. Zgodnie z nią organy procesowe zobowiązane są do zachowania obiektywnego stosunku do sprawy i jej uczestników, a wszelkie podejmowane czynności powinny być wolne od stronniczości, uprzedzeń i osobistego nastawienia. Jedną z gwarancji zasady obiektywizmu jest instytucja wyłączenia od udziału w sprawie prowadzącego postępowanie przygotowawcze. Przepisy wskazują przesłanki, kiedy ma to nastąpić. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ich zastosowanie w praktyce nie powinno budzić większych wątpliwości, problematyka ta jest jednak bardziej złożona. Najwięcej wątpliwości powstało wokół obowiązku wyłączenia od udziału w sprawie osoby, która była świadkiem zdarzenia — czy dotyczy to policjantów dokonujących zatrzymania sprawcy na gorącym uczynku przestępstwa albo przeprowadzających oględziny miejsca zdarzenia?
Słowa kluczowe: wyłączenie policjanta, zasada obiektywizmu, bezstronność, postępowanie karne, postępowanie przygotowawcze, Policja
Abstract: The authorities conducting criminal proceedings are required to investigate and take into account the circumstances that speak for and against the accused - this is one of the main principles of criminal proceedings, i.e. the principle of objectivity. Pursuant to it, procedural bodies are obliged to maintain an objective attitude towards the case and its participants, and all actions taken should be free from bias, prejudice and personal attitude. One of the guarantees of the principle of objectivity is the institution of exclusion from participation in the case of the person conducting the preparatory proceedings. The regulations indicate the premises when this is to happen. At first glance, it seems that their use in practice should not raise major doubts, however, this issue is more problematic. The most doubts arose around the obligation to exclude from participation in the case a person who was a witness to the incident - does it relate to police officers detaining the perpetrator in the act of crime or conducting an examination of the place of incident?
Keywords: exclusion of a police officer, the principle of objectivity, impartiality, criminal proceedings, preparatory proceedings, the Police
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Służba w dniu wolnym
Streszczenie: Pojęcie dnia wolnego na płaszczyźnie pragmatyki służbowej i prawa pracy rodzi wiele problemów interpretacyjnych. W przepisach prawa pracy nie znajdziemy definicji „dnia wolnego”. Definicji tej nie znajdziemy również w przepisach dotyczących służby policjantów. Pojęcie dnia wolnego nie zostało zawarte w żadnym przepisie. Dopiero Główny Inspektor Pracy stwierdził, że „dzień wolny wynikający z przeciętnie pięciotygodniowego tygodnia pracy obejmuje 24 godziny, w których pracownik zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy nie ma obowiązku wykonywania pracy i nie musi to być dzień kalendarzowy (astronomiczny)”. Również Sąd Najwyższy przyjął, że dzień wolny to minimalny odpoczynek dobowy wynoszący co najmniej nieprzerwane 24 godziny i nie ma żadnych przeszkód, aby rozpoczynał bezpośrednio po zakończeniu pracy. W sytuacji, gdy pracownik wykonywał pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, przysługuje mu w zamian inny dzień wolny od pracy, który powinien zostać udzielony do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym.
Inaczej wygląda to w przypadku policjanta. W zamian za czas służby przekraczający normę, o której mowa w ustawie o Policji (8 lub 12 godzin dziennie oraz 40 godzin tygodniowo), w tym za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby, udziela się czasu wolnego w tym samym wymiarze w dniach, godzinach lub minutach albo można przyznać rekompensatę pieniężną. Dlatego należy stwierdzić, że stawienie się do służby w dniu wolnym od służby, skutkuje udzieleniem czasu wolnego od służby dokładnie w takim samym wymiarze, w jakim faktycznie policjant wykonywał czynności służbowe.
Służba policjanta w wymiarze ponadnormatywnym wystąpi po przekroczeniu normy dniowej oraz po przekroczeniu normy średniotygodniowej, wynoszącej 40 godzin. Jednak w tym ostatnim przypadku nadgodziny powstaną dopiero wraz z zakończeniem półrocznego okresu rozliczeniowego. W sytuacji, gdy policjant wykonywał czynności służbowe w dniu wolnym od służby, według harmonogramu służby przysługuje mu w zamian inny dzień wolny od służby. Policjant w takim przypadku nie traci prawa do dnia wolnego od służby, nawet gdy czynności trwały tylko godzinę. Policjant musi otrzymać w zamian 24 godzinny, nieprzerywanego odpoczynku. Powinno to nastąpić w dniu, który zgodnie z harmonogramem służby jest dniem pełnienia służby. Dlatego każdy przypadek, gdy policjant wykonywał czynności służbowe w dniu wolnym (tj. w dniu będącym dla konkretnego policjanta dniem wolnym od służby), uzasadnia potrzebę zapewnienia dnia wolnego w innym terminie.
Słowa kluczowe: Policja, czas służby, czas pracy, prawo policyjne, harmonogram, grafik, nadgodziny, godziny ponadnormatywne, dzień wolny, dzień wolny od służby, rozkład czasu służby policjantów
Abstract: The concept of a day off in terms of duty time and labor law raises many interpretation problems. There is no definition of a "day off" in the provisions of the labor law. This definition is also not found in the regulations on the service of policemen. The concept of a day off was not included in any provision. Only the Chief Labor Inspector stated that "a day off resulting from an average five-week working week covers 24 hours, during which the employee, in accordance with the adopted working time schedule, is not obliged to work and does not have to be an astronomical day. The Supreme Court also assumed that a day off is a minimum daily rest of at least 24 consecutive hours and there are no obstacles for him to start immediately after finishing work. In a situation where the employee performed overtime work on a day off from work resulting from the working time schedule in an average five-day working week, he or she is entitled to another day off, which should be granted by the end of the settlement period, on a date agreed with him.
The situation is different in the case of a policeman. In return for the service time exceeding the norm referred to in the Act on the Police. (8 or 12 hours a day and 40 hours a week), including in day off work, you are given the same amount of time off in days, hours or minutes, or you may be awarded a cash compensation. Therefore, it should be stated that showing up for service on a day off from service results in amount of time off from service in exactly the same amount as the police officer actually performed on duty.
The service of a policeman in the oversize dimension will occur after exceeding the daily norm and after exceeding the average weekly norm of 40 hours. However, in the latter case, overtime will not arise until the end of the six-month settlement period. In a situation where a policeman performed official duties, on a day off from service, according to the service schedule, he is entitled to another day off from service instead. In such a case, a policeman does not lose the right to a day off from duty, even if the activities lasted only one hour. Instead, the police officer must be given 24 hours of uninterrupted rest. This should be done on the day the duty is scheduled to take place in the schedule. Therefore, each case when a policeman performed his official duties on a day off (i.e. on a day which is a day off for a policeman) justifies the need to provide a day off on a different date.
Key words: Police, duty time, working time, police law, timetable, work schedule, overtime, day off work, day off from duty, time schedule of policemen's service