Aktualne wydanie
Poprzednie numery
Służba w dniu wolnym
Streszczenie: Pojęcie dnia wolnego na płaszczyźnie pragmatyki służbowej i prawa pracy rodzi wiele problemów interpretacyjnych. W przepisach prawa pracy nie znajdziemy definicji „dnia wolnego”. Definicji tej nie znajdziemy również w przepisach dotyczących służby policjantów. Pojęcie dnia wolnego nie zostało zawarte w żadnym przepisie. Dopiero Główny Inspektor Pracy stwierdził, że „dzień wolny wynikający z przeciętnie pięciotygodniowego tygodnia pracy obejmuje 24 godziny, w których pracownik zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy nie ma obowiązku wykonywania pracy i nie musi to być dzień kalendarzowy (astronomiczny)”. Również Sąd Najwyższy przyjął, że dzień wolny to minimalny odpoczynek dobowy wynoszący co najmniej nieprzerwane 24 godziny i nie ma żadnych przeszkód, aby rozpoczynał bezpośrednio po zakończeniu pracy. W sytuacji, gdy pracownik wykonywał pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, przysługuje mu w zamian inny dzień wolny od pracy, który powinien zostać udzielony do końca okresu rozliczeniowego, w terminie z nim uzgodnionym.
Inaczej wygląda to w przypadku policjanta. W zamian za czas służby przekraczający normę, o której mowa w ustawie o Policji (8 lub 12 godzin dziennie oraz 40 godzin tygodniowo), w tym za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby, udziela się czasu wolnego w tym samym wymiarze w dniach, godzinach lub minutach albo można przyznać rekompensatę pieniężną. Dlatego należy stwierdzić, że stawienie się do służby w dniu wolnym od służby, skutkuje udzieleniem czasu wolnego od służby dokładnie w takim samym wymiarze, w jakim faktycznie policjant wykonywał czynności służbowe.
Służba policjanta w wymiarze ponadnormatywnym wystąpi po przekroczeniu normy dniowej oraz po przekroczeniu normy średniotygodniowej, wynoszącej 40 godzin. Jednak w tym ostatnim przypadku nadgodziny powstaną dopiero wraz z zakończeniem półrocznego okresu rozliczeniowego. W sytuacji, gdy policjant wykonywał czynności służbowe w dniu wolnym od służby, według harmonogramu służby przysługuje mu w zamian inny dzień wolny od służby. Policjant w takim przypadku nie traci prawa do dnia wolnego od służby, nawet gdy czynności trwały tylko godzinę. Policjant musi otrzymać w zamian 24 godzinny, nieprzerywanego odpoczynku. Powinno to nastąpić w dniu, który zgodnie z harmonogramem służby jest dniem pełnienia służby. Dlatego każdy przypadek, gdy policjant wykonywał czynności służbowe w dniu wolnym (tj. w dniu będącym dla konkretnego policjanta dniem wolnym od służby), uzasadnia potrzebę zapewnienia dnia wolnego w innym terminie.
Słowa kluczowe: Policja, czas służby, czas pracy, prawo policyjne, harmonogram, grafik, nadgodziny, godziny ponadnormatywne, dzień wolny, dzień wolny od służby, rozkład czasu służby policjantów
Abstract: The concept of a day off in terms of duty time and labor law raises many interpretation problems. There is no definition of a "day off" in the provisions of the labor law. This definition is also not found in the regulations on the service of policemen. The concept of a day off was not included in any provision. Only the Chief Labor Inspector stated that "a day off resulting from an average five-week working week covers 24 hours, during which the employee, in accordance with the adopted working time schedule, is not obliged to work and does not have to be an astronomical day. The Supreme Court also assumed that a day off is a minimum daily rest of at least 24 consecutive hours and there are no obstacles for him to start immediately after finishing work. In a situation where the employee performed overtime work on a day off from work resulting from the working time schedule in an average five-day working week, he or she is entitled to another day off, which should be granted by the end of the settlement period, on a date agreed with him.
The situation is different in the case of a policeman. In return for the service time exceeding the norm referred to in the Act on the Police. (8 or 12 hours a day and 40 hours a week), including in day off work, you are given the same amount of time off in days, hours or minutes, or you may be awarded a cash compensation. Therefore, it should be stated that showing up for service on a day off from service results in amount of time off from service in exactly the same amount as the police officer actually performed on duty.
The service of a policeman in the oversize dimension will occur after exceeding the daily norm and after exceeding the average weekly norm of 40 hours. However, in the latter case, overtime will not arise until the end of the six-month settlement period. In a situation where a policeman performed official duties, on a day off from service, according to the service schedule, he is entitled to another day off from service instead. In such a case, a policeman does not lose the right to a day off from duty, even if the activities lasted only one hour. Instead, the police officer must be given 24 hours of uninterrupted rest. This should be done on the day the duty is scheduled to take place in the schedule. Therefore, each case when a policeman performed his official duties on a day off (i.e. on a day which is a day off for a policeman) justifies the need to provide a day off on a different date.
Key words: Police, duty time, working time, police law, timetable, work schedule, overtime, day off work, day off from duty, time schedule of policemen's service