Aktualne wydanie
Poprzednie numery
2008 rok
Współpraca policji i samorządów w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Cz. 2
podinsp. dr Marek Stefański
Szkoła Policji w Słupsku
Współpraca policji i samorządów w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Cz. 2
Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, popierając zalecenia zawarte w programie „Bezpieczne miasta”, opracowała specjalny Program szkolenia dla starostów i członków komisji bezpieczeństwa i porządku. Podczas szkoleń ich uczestnicy nabywają zarówno odpowiedniej wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności wpływania na poczucie bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Istotnym elementem współpracy administracji terenowej z komendami Policji jest możliwość tworzenia swoistych koalicji ze wszystkimi podmiotami, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo lub chcą pracować na rzecz porządku publicznego. „Poznanie rzeczywistych czynników kształtujących poczucie bezpieczeństwa, a także oczekiwań i preferencji społecznych, a następnie ich zaspokajanie ma ogromne znaczenie dla wszystkich stron dialogu społecznego”[1].
Tabela 1 przedstawia liczby porozumień podpisanych przez utworzone komisje bezpieczeństwa i porządku oraz środki finansowe przeznaczone na realizację programów i porozumień, z uwzględnieniem poszczególnych województw.
Z analizy danych zawartych w tabeli wynika, że duże są różnice między poszczególnymi województwami jeśli chodzi o porozumienia jednostek Policji z administracją terenową, tworzenie komisji bezpieczeństwa i porządku oraz wielkość środków przeznaczonych na realizację programów. Na uwagę zasługuje województwo łódzkie, gdzie podpisano 198 porozumień (dla porównania w województwie podkarpackim tylko 18). Łącznie na realizację programów i porozumień wydatkowano tam 2513 tys. zł, a np. w lubelskim — 18 tys. zł.
Dla porównania środki finansowe pozyskane przez policję oraz wydatkowane w latach 2005–2006 na działalność profilaktyczną z zasobów własnych są bardzo małe, ale co roku zwiększają się.
Rok |
Środki finansowe (w tys. zł) pochodzące od |
||
administracji |
Policji |
innych podmiotów |
|
2005 |
29 915,6 |
534,3 |
10 066,1 |
2006 |
69 866,5 |
921,5 |
862,1 |
Tabela 2. Wydatki na profilaktykę
Źródło: Raport o stanie prewencji kryminalnej i zadaniach realizowanych w tym zakresie przez jednostki organizacyjne Policji w 2006 roku, Warszawa 2007, s. 46. Z powyższego wynika, że administracja i Policja zwiększają wydatki na profilaktykę, co jest bardzo dobrym kierunkiem w budowaniu państwa obywatelskiego.
Dodatkowe stanowiska dzielnicowych finansowane przez samorządy lokalne w poszczególnych województwach w latach 2005–2006 przyczyniają się do wzmocnienia więzi społecznej oraz dbałości o dobrą współpracę zainteresowanych podmiotów.
....
Obecnie przez Policję i inne podmioty są realizowane:
— Krajowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego „GAMBIT”,
— Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”,
— Krajowy program zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży,
— Krajowy program przeciw przemocy w rodzinie,
— Rządowy program ograniczenia przestępczości aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”,
— Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2006–2010,
— Krajowy program na rzecz ofiar przestępstw.
Liczby realizowanych programów profilaktycznych w ostatnich latach w Polsce w jednostkach terenowych Policji zostały przedstawione w tabeli 4.
Rok |
Liczba programów ogółem |
Liczba programów dla dzieci i młodzieży |
2001 |
438 |
120 |
2002 |
388 |
298 |
2003 |
374 |
285 |
2004 |
369 |
287 |
2005 |
426 |
313 |
2006 |
379 |
293 |
Tabela 4. Liczby programów realizowanych w latach 2001–2006[3]
Źródło: www.policja.pl, stan z 1 września 2007 r.
Jednym z przykładów kształtowania poczucia bezpieczeństwa w partnerstwie samorządu i Policji jest inicjatywa z przełomu 2006 i 2007 r. Komendy Miejskiej Policji w Słupsku, która — przy wsparciu Urzędu Miejskiego w Słupsku, Akademii Pomorskiej w Słupsku, Szkoły Policji Słupsku i Stowarzyszenia Bezpieczny Region Słupski — przeprowadziły badania naukowe dotyczące oceny poczucia bezpieczeństwa, pracy i zaufania do Policji wśród mieszkańców Słupska. Ankieterami byli studenci III roku kierunków pedagogicznych Akademii Pomorskiej w Słupsku. Analizie badawczej poddano 863 ankiet. Na uwagę zasługuje opinia mieszkańców Słupska o dzielnicowych. Z badań wynika: „aż 78,6% mieszkańców stwierdza, że nigdy nie widziało i w ogóle nie zna swojego dzielnicowego. Jednocześnie w swobodnych wypowiedziach respondenci postulowali potrzebę bezpośredniego kontaktu z dzielnicowym i deklarowali chęć poznania go. (…) Słupszczanie zgłaszali dużą potrzebę poznania dzielnicowego i możliwości stałego z nim kontaktu. Informacje dotyczące kontaktu z dzielnicowym są wprawdzie zamieszczone na stronie internetowej Komendy Miejskiej Policji w Słupsku, jednak, jak się okazuje, ten rodzaj przekazu informacji okazuje się dalece niewystarczający. Kształtowanie więzi ze środowiskiem, w celu zapoznania się z problemami mieszkańców i zapobiegania im, to jedno z istotniejszych zadań dzielnicowego, a poznanie go przez społeczność lokalną to istotny postulat mieszkańców miasta”[4]. Przeprowadzone badania po raz kolejny potwierdziły, że mieszkańcy chcą mieć bezpośredni kontakt z dzielnicowym i oczekują od niego współdziałania na rzecz podnoszenia poczucia bezpieczeństwa w społeczności lokalnej. Jednakże zadań dzielnicowego nie można sprowadzać wyłącznie do realizacji programów prewencyjnych, przyjmowania interesantów, organizowania festynów osiedlowych, zwiększania liczby pomieszczeń do przyjmowania interesantów lub standardowych działań wynikających z bieżących zadań służbowych[5]. Dzielnicowy powinien współpracować z mieszkańcami, znać ich oczekiwania. Powinien nawiązywać bezpośrednie kontakty z obywatelami, inspirować ich do tworzenia koalicji na rzecz bezpieczeństwa w społeczności lokalnej i umiejętnie rozwiązywać problemy wraz z mieszkańcami. Istotą pracy dzielnicowego jest ponadto przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w ramach procedury „Niebieskie Karty”, uczestniczenie w programach profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz niesienie pomocy ofiarom przestępstw w swoim rejonie służbowym[6].
Więcej w numerze...
[1] Raport o zjawiskach patologii społecznej, stanie przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz przedsięwzięciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2004 r. Warszawa 2005, s. 159.
[2] Raport o zjawiskach patologii społecznej, stanie przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz przedsięwzięciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2003 r., Warszawa 2004, s. 110.
[3] www.policja.pl, stan z 1 września 2007 r.