Main Menu

  • Start
  • O czasopiśmie
  • Recenzenci
  • Komitet naukowy
  • Zespół redakcyjny
  • Wydawca
  • Dla autorów
  • Dla recenzentów
  • Zasady etyczne
  • Deklaracja dostępności
  • Strategia rozwoju czasopisma

Aktualne wydanie


Policja 4/2024

Poprzednie numery

Policja 3/2024

 

 

Policja 2/2024

  

Policja 1/2024

  
 

2008 rok

Współpraca policji i samorządów w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Cz. 2

podinsp. dr Marek Stefański
Szkoła Policji w Słupsku

 

Współpraca policji i samorządów w budowaniu poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Cz. 2

Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, popierając zalecenia zawarte w programie „Bezpieczne miasta”, opracowała specjalny Program szkolenia dla starostów i członków komisji bezpieczeństwa i porządku. Podczas szkoleń ich uczestnicy nabywają zarówno odpowiedniej wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności wpływania na poczucie bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych. Istotnym elementem współpracy administracji terenowej z komendami Policji jest możliwość tworzenia swoistych koalicji ze wszystkimi podmiotami, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo lub chcą pracować na rzecz porządku publicznego. „Poznanie rzeczywistych czynników kształtujących poczucie bezpieczeństwa, a także oczekiwań i preferencji społecznych, a następnie ich zaspokajanie ma ogromne znaczenie dla wszystkich stron dialogu społecznego”[1].

Tabela 1 przedstawia liczby porozumień podpisanych przez utworzone komisje bezpieczeństwa i porządku oraz środki finansowe przeznaczone na realizację programów i porozumień, z uwzględnieniem poszczególnych województw.

Z analizy danych zawartych w tabeli wynika, że duże są różnice między poszczególnymi województwami jeśli chodzi o porozumienia jednostek Policji z administracją terenową, tworzenie komisji bezpieczeństwa i porządku oraz wielkość środków przeznaczonych na realizację programów. Na uwagę zasługuje województwo łódzkie, gdzie podpisano 198 porozumień (dla porównania w województwie podkarpackim tylko 18). Łącznie na realizację programów i porozumień wydatkowano tam 2513 tys. zł, a np. w lubelskim — 18 tys. zł.

Dla porównania środki finansowe pozyskane przez policję oraz wydatkowane w latach 2005–2006 na działalność profilaktyczną z zasobów własnych są bardzo małe, ale co roku zwiększają się.

Rok

Środki finansowe (w tys. zł) pochodzące od

administracji

Policji

innych podmiotów

2005

29 915,6

534,3

10 066,1

2006

69 866,5

921,5

862,1

Tabela 2. Wydatki na profilaktykę

Źródło: Raport o stanie prewencji kryminalnej i zadaniach realizowanych w tym zakresie przez jednostki organizacyjne Policji w 2006 roku, Warszawa 2007, s. 46. Z powyższego wynika, że administracja i Policja zwiększają wydatki na profilaktykę, co jest bardzo dobrym kierunkiem w budowaniu państwa obywatelskiego.

Dodatkowe stanowiska dzielnicowych finansowane przez samorządy lokalne w poszczególnych województwach w latach 2005–2006 przyczyniają się do wzmocnienia więzi społecznej oraz dbałości o dobrą współpracę zainteresowanych podmiotów.

....

Obecnie przez Policję i inne podmioty są realizowane:

— Krajowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego „GAMBIT”,

— Rządowy program poprawy stanu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”,

— Krajowy program zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości wśród dzieci i młodzieży,

— Krajowy program przeciw przemocy w rodzinie,

— Rządowy program ograniczenia przestępczości aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”,

— Narodowy program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na lata 2006–2010,

— Krajowy program na rzecz ofiar przestępstw.

Liczby realizowanych programów profilaktycznych w ostatnich latach w Polsce w jednostkach terenowych Policji zostały przedstawione w tabeli 4.

Rok

Liczba programów ogółem

Liczba programów dla dzieci i młodzieży

2001

438

120

2002

388

298

2003

374

285

2004

369

287

2005

426

313

2006

379

293

Tabela 4. Liczby programów realizowanych w latach 2001–2006[3]

Źródło: www.policja.pl, stan z 1 września 2007 r.

Jednym z przykładów kształtowania poczucia bezpieczeństwa w partnerstwie samorządu i Policji jest inicjatywa z przełomu 2006 i 2007 r. Komendy Miejskiej Policji w Słupsku, która — przy wsparciu Urzędu Miejskiego w Słupsku, Akademii Pomorskiej w Słupsku, Szkoły Policji Słupsku i Stowarzyszenia Bezpieczny Region Słupski — przeprowadziły badania naukowe dotyczące oceny poczucia bezpieczeństwa, pracy i zaufania do Policji wśród mieszkańców Słupska. Ankieterami byli studenci III roku kierunków pedagogicznych Akademii Pomorskiej w Słupsku. Analizie badawczej poddano 863 ankiet. Na uwagę zasługuje opinia mieszkańców Słupska o dzielnicowych. Z badań wynika: „aż 78,6% mieszkańców stwierdza, że nigdy nie widziało i w ogóle nie zna swojego dzielnicowego. Jednocześnie w swobodnych wypowiedziach respondenci postulowali potrzebę bezpośredniego kontaktu z dzielnicowym i deklarowali chęć poznania go. (…) Słupszczanie zgłaszali dużą potrzebę poznania dzielnicowego i możliwości stałego z nim kontaktu. Informacje dotyczące kontaktu z dzielnicowym są wprawdzie zamieszczone na stronie internetowej Komendy Miejskiej Policji w Słupsku, jednak, jak się okazuje, ten rodzaj przekazu informacji okazuje się dalece niewystarczający. Kształtowanie więzi ze środowiskiem, w celu zapoznania się z problemami mieszkańców i zapobiegania im, to jedno z istotniejszych zadań dzielnicowego, a poznanie go przez społeczność lokalną to istotny postulat mieszkańców miasta”[4]. Przeprowadzone badania po raz kolejny potwierdziły, że mieszkańcy chcą mieć bezpośredni kontakt z dzielnicowym i oczekują od niego współdziałania na rzecz podnoszenia poczucia bezpieczeństwa w społeczności lokalnej. Jednakże zadań dzielnicowego nie można sprowadzać wyłącznie do realizacji programów prewencyjnych, przyjmowania interesantów, organizowania festynów osiedlowych, zwiększania liczby pomieszczeń do przyjmowania interesantów lub standardowych działań wynikających z bieżących zadań służbowych[5]. Dzielnicowy powinien współpracować z mieszkańcami, znać ich oczekiwania. Powinien nawiązywać bezpośrednie kontakty z obywatelami, inspirować ich do tworzenia koalicji na rzecz bezpieczeństwa w społeczności lokalnej i umiejętnie rozwiązywać problemy wraz z mieszkańcami. Istotą pracy dzielnicowego jest ponadto przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w ramach procedury „Niebieskie Karty”, uczestniczenie w programach profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz niesienie pomocy ofiarom przestępstw w swoim rejonie służbowym[6].

Więcej w numerze...


[1] Raport o zjawiskach patologii społecznej, stanie przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz przedsięwzięciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2004 r. Warszawa 2005, s. 159.

[2] Raport o zjawiskach patologii społecznej, stanie przestępczości i demoralizacji nieletnich oraz przedsięwzięciach w zakresie prewencji kryminalnej w 2003 r., Warszawa 2004, s. 110.

[3] www.policja.pl, stan z 1 września 2007 r.

[4]A. Jaworska, M. Stefański, Poczucie bezpieczeństwa publicznego i ocena pracy Policji w percepcji mieszkańców Słupska, Słupsk 2007, s. 111–112.

[5]T. Cielecki, Prewencja kryminalna. Studium z profilaktyki kryminologicznej, Opole 2004, s. 221.

[6] Tamże.

Archiwum

  • 2006 rok
  • 2007 rok
  • 2008 rok
    • Numer 1/2008
    • Numer 2/2008
    • Numer 3/2008
    • Numer 4/2008
  • 2009 rok
  • 2010 rok
  • 2011 rok
  • 2012 rok
  • 2013 rok
  • 2014 rok
  • 2015 rok
  • 2016 rok
  • 2017 rok
  • 2018 rok
  • 2019 rok
  • 2020 rok
  • 2021 rok
  • 2022 rok
  • 2023 rok
  • 2024 rok

Statystyka

Odsłon artykułów:
1832284

Polecamy

Kwartalnik Policja, Powered by Joomla!; Joomla templates by SiteGround

valid xhtml valid css