Aktualne wydanie
Poprzednie numery
2008 rok
Wystąpienie wicepremiera ministra spraw wewnętrznych i administracji Grzegorza Schetyny
Wystąpienie wicepremiera ministra spraw wewnętrznych i administracji
Grzegorza Schetyny
Narada roczna kierownictwa polskiej Policji, Szczytno, 7 lutego 2008 r.
Szanowni Państwo
Najważniejszym zadaniem Policji, jako ponad stutysięcznej formacji, jest ochrona bezpieczeństwa i porządku państwa, a także zapewnienie, żeby wszyscy obywatele czuli się w nim naprawdę bezpieczni. W tym zakresie rolą ministra, który nadzoruje tę służbę, jak również całego rządu jest wspieranie kierownictwa Policji w podejmowaniu działań mających doprowadzić do osiągnięcia tego najistotniejszego celu oraz poprawić skuteczność i efektywność zadań realizowanych przez Policję. Pragnę jednak wyraźnie podkreślić — nie mam w tym względzie na myśli — jak to zdarzało się wielokrotnie w przeszłości — decydowania o sprawach Policji bez policji. Rolą ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz jego aparatu pomocniczego, czyli ministerstwa, jest wytyczanie priorytetów w obszarze szeroko rozumianego bezpieczeństwa, które spowodują usprawnienie pracy poszczególnych służb, w tym Policji.
Na poziomie ministerstwa już w najbliższym czasie zostaną podjęte konkretne czynności zmierzające do usprawnienia koordynacji działań wszystkich formacji porządku publicznego, w tym doprowadzenie do klarownego podziału zadań i w końcu odejście od dublowania, wyręczania i zastępowania służb w realizacji zadań. Właśnie temu ma służyć m.in. przegląd aktów prawnych obowiązujących w Policji i innych służbach mundurowych resortu pod kątem wyeliminowania przepisów nieaktualnych, wadliwych, bądź takich, które doprowadzają do dualizmu kompetencyjnego. W marcu MSWiA przystąpi do analizy wniosków, które zostaną przekazane przez szefów służb. Następstwem tego będą konkretne działania legislacyjne ukierunkowane na wyeliminowanie nakładających się kompetencji oraz spowodowanie, aby Policja i inne służby skoncentrowały się przede wszystkim na realizacji swoich podstawowych zadań, zapewniając bezpieczeństwo i porządek publiczny wszystkim członkom społeczeństwa. W tym miejscu raz jeszcze pragnę podkreślić, iż dla mnie i MSWiA zadaniem najważniejszym — w zasadzie moim zobowiązaniem wobec społeczeństwa — jest doprowadzenie do jeszcze większego wzrostu zaufania obywateli do służb porządku publicznego, dlatego to właśnie uznaję za naszą wspólną misję.
Stąd też tak ważne jest „zbliżanie się” m.in. Policji do społeczeństwa oraz rozwój szeroko rozumianego dialogu obywatelskiego w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego, gdyż bezpieczeństwo powinno stanowić nasz wspólny, nadrzędny cel, wokół którego następuje konsolidacja różnych środowisk i sił społecznych ponad wszelkimi podziałami.
Również z tego powodu nie mniej ważne jest otwarcie się wszystkich formacji na współpracę z przedstawicielami społeczności lokalnej, w tym m.in. z organizacjami pozarządowymi, z samorządem lokalnym, z podmiotami prywatnymi, i tworzenie szerokiej koalicji na rzecz bezpieczeństwa publicznego.
Od kierownictwa Policji natomiast oczekuję zdecydowanych, konkretnych działań zmierzających w najbliższym czasie do decentralizacji uprawnień i odbiurokratyzowania procedur, na co cały czas skarżą się policjanci oraz obywatele w czasie różnych spotkań, w których uczestniczę. W tym gronie nie muszę przypominać, jak ważny jest czas reakcji na zdarzenie, jak przekłada się on na ocenę pracy policji. Dlatego apeluję o natychmiastowe wręcz odpowiadanie na potrzeby społeczeństwa w obszarze bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zalecam, żeby społeczna ocena pracy Policji stanowiła podstawę planowania zadań i określania priorytetów jej działań.
Jeżeli chodzi o politykę kadrową, to kwalifikacje i umiejętności uznaję za jedyne kryteria oceny przydatności do pracy w Policji. Ze swojej strony zapewniam, że będę dążył do stabilizacji kadr rozumianej jako efektywne zarządzanie i wykorzystanie kapitału ludzkiego. Dlatego kierownictwo Policji powinno zrobić wszystko, co możliwe, aby zatamować falę odejść ze służby, która jest następstwem wielu czynników: ciągłych reorganizacji, rozliczeń z przeszłością dalszą i bliższą, braku projektowania ścieżki kariery zawodowej; ale również niekiedy przyczyną odejść jest niewłaściwa atmosfera w pracy oraz nieumiejętność budowania właściwych relacji międzyludzkich przez przełożonych. Oczywiście mam świadomość, że głównym powodem są warunki finansowe, a mówiąc wprost — ich mała konkurencyjność w stosunku do innych ofert na rynku pracy. Jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, iż dokonanie satysfakcjonujących zmian w tym zakresie wymaga znacznych nakładów i z tego powodu musi być rozłożone w czasie. Już w tym roku nastąpi pierwsza podwyżka; w przeliczeniu na jednego funkcjonariusza Policji wyniesie ona 522 zł (brutto). Tym samym najniższe uposażenie zasadnicze funkcjonariusza, który ukończył szkolenie podstawowe, będzie się kształtowało na poziomie 2200 zł brutto. W kolejnych latach będziemy się starali zwiększać nakłady na wynagrodzenia dla policji, żeby z czasem uposażenie było jednym z motywatorów zachęcających młodych ludzi do podejmowania tej zaszczytnej służby. Oprócz zapewnienia godziwych zarobków należy też dążyć do poprawy warunków pracy, wyposażenia w sprzęt oraz różnego rodzaju środki techniczne. Mam nadzieję, że będzie to możliwe w miarę postępów w realizacji programu modernizacji Policji, który z założenia miał służyć właśnie tym celom.
Kolejnym wyzwaniem dla Policji i pozostałych służb porządku publicznego będzie zabezpieczenie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Na każdym poziomie zarządzania Policją konieczne jest kompleksowe spojrzenie na tę kwestię, w tym wypracowanie strategii zwalczania chuligaństwa pseudokibiców, egzekwowania zakazu stadionowego, monitorowania budowanych i modernizowanych stadionów pod kątem ich bezpieczeństwa, wykorzystywania doświadczeń innych krajów jeśli chodzi o organizację imprez masowych na skalę międzynarodową.
W kontekście współpracy międzynarodowej niezwykle istotna jest wymiana tzw. dobrych praktyk z policjami krajów Unii Europejskiej, zwłaszcza tymi, w których obecnie przebywa wielu Polaków. Należy położyć nacisk na zapewnienie ochrony Polakom mieszkającym za granicą oraz zintensyfikowanie działań ukierunkowanych na eliminowanie przypadków polskiej przestępczości zagranicznej.
Dziękuję za uwagę