Aktualne wydanie
Poprzednie numery
2007 rok
Kwartalnik Policja 4/2007
W ostatnim kwartale 2007 r. wprowadzono
kilka istotnych zmian dotyczących
organizacji i funkcjonowania
polskiej Policji. 12 grudnia 2007 r.
komendant główny Policji nadinsp.
Tadeusz Budzik zatwierdził „Katalog
mierników” wchodzących w skład „Systemu oceny
efektywności pracy Policji na 2008 rok”. Przyjęty katalog
wynika z zapisów zarządzenia nr 159 komendanta
głównego Policji z 23 lutego 2007 r. w sprawie planowania
i sprawozdawczości w Policji. Zawarte w katalogu
priorytety działania Policji są bezpośrednio związane
z oczekiwaniami społeczeństwa, samych policjantów
i pracowników Policji oraz z realną poprawą bezpieczeństwa
społeczności lokalnych. Jego zadaniem jest
również zaktywizowanie komendantów — menedżerów
zarządzających jednostkami do większej aktywności,
poszukiwania nowatorskich rozwiązań zarówno w dziedzinie
organizacji pracy, motywowania pracowników,
jak i utrzymywania kontaktów ze społecznością lokalną.
Pozwala także Policji szerzej otworzyć się na problemy
społeczności lokalnych. Wspólne diagnozowanie problemów
i poszukiwanie rozwiązań będzie służyć nie tylko
ograniczeniu przestępczości i patologii społecznych, lecz
także zaowocuje wysokimi społecznymi ocenami wystawianymi
policjantom. Od redaktora naczelnego W ostatnim kwartale 2007 r. wprowadzono
kilka istotnych zmian dotyczących
organizacji i funkcjonowania
polskiej Policji. 12 grudnia 2007 r.
komendant główny Policji nadinsp.
Tadeusz Budzik zatwierdził „Katalog
mierników” wchodzących w skład „Systemu oceny
efektywności pracy Policji na 2008 rok”. Przyjęty katalog
wynika z zapisów zarządzenia nr 159 komendanta
głównego Policji z 23 lutego 2007 r. w sprawie planowania
i sprawozdawczości w Policji. Zawarte w katalogu
priorytety działania Policji są bezpośrednio związane
z oczekiwaniami społeczeństwa, samych policjantów
i pracowników Policji oraz z realną poprawą bezpieczeństwa
społeczności lokalnych. Jego zadaniem jest
również zaktywizowanie komendantów — menedżerów
zarządzających jednostkami do większej aktywności,
poszukiwania nowatorskich rozwiązań zarówno w dziedzinie
organizacji pracy, motywowania pracowników,
jak i utrzymywania kontaktów ze społecznością lokalną.
Pozwala także Policji szerzej otworzyć się na problemy
społeczności lokalnych. Wspólne diagnozowanie problemów
i poszukiwanie rozwiązań będzie służyć nie tylko
ograniczeniu przestępczości i patologii społecznych, lecz
także zaowocuje wysokimi społecznymi ocenami wystawianymi
policjantom. podinsp. dr Agata Tyburska 1. Szerzej na ten temat: Rankingów nie będzie, „Policja 997”
2008, nr 1 (34), s. 4–7.
Dodatkowo przyjęty system oceny pracy Policji, w tym
katalog mierników, będą wykorzystywane do określenia
stopnia realizacji priorytetów komendanta głównego
Policji na lata 2008–2009. Dla każdego priorytetu
przyjęto maksymalny procentowy wskaźnik realizacji,
przy czym rozliczanie jednostek z poziomu osiągnięcia
danego miernika będzie się odbywać przy zastosowaniu
metody „0”/„1”: zakładając dla „0” — nie osiągnięto
wartości progowej, „1” — osiągnięto wartość progową.
Jako wynik uzyskany w ramach realizacji konkretnego
priorytetu przyjmowana jest suma osiągniętych wartości
dla danych mierników w odniesieniu do wartości, jaka
została przypisana danemu priorytetowi. Dla każdego
priorytetu wskazano: mierniki, komórkę odpowiedzialną
za naliczanie wartości progowych i monitorowanie
wskaźników, sposób naliczania wartości progowych dla
poszczególnych wskaźników oraz komentarz zawierający
wskazówki interpretacyjne niezbędne do właściwego dokonywania
obliczeń.
W ramach przyjętych priorytetów wskazano:
1) skuteczne zapobieganie i zdecydowaną eliminację
przestępstw i wykroczeń szczególnie uciążliwych dla
społeczności lokalnych — 20%;
2) rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości kryminalnej,
gospodarczej i korupcyjnej, w tym przede wszystkim
o charakterze zorganizowanym — 20%;
3) doskonalenie przygotowań Policji do działań w sytuacjach
kryzysowych — 10%;
4) modernizację Policji ukierunkowaną na poprawę
środowiska pracy policjantów i pracowników Policji
— 20%;
5) utrzymanie wysokiej społecznej oceny pracy Policji
i poziomu poczucia bezpieczeństwa — 30%.
Jako mierniki służące ocenie realizacji priorytetu
1) przyjęto: procentowy udział w służbie patrolowej policjantów
wykonujących zadania o charakterze patrolowo-
-interwencyjnym, liczbę bezwzględną policjantów skierowanych
do służby patrolowej i obchodowej wszystkich
komórek organizacyjnych jednostki Policji bez wliczania
sił OPP i SPPP, procentowy udział w służbie policjantów
ruchu drogowego kierowanych do pracy na drodze, a także
liczbę wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym
oraz poziom wykonania przez daną jednostkę Policji limitu
przyjęć kandydatów do pracy.
Dodatkowo przyjęty system oceny pracy Policji, w tym
katalog mierników, będą wykorzystywane do określenia
stopnia realizacji priorytetów komendanta głównego
Policji na lata 2008–2009. Dla każdego priorytetu
przyjęto maksymalny procentowy wskaźnik realizacji,
przy czym rozliczanie jednostek z poziomu osiągnięcia
danego miernika będzie się odbywać przy zastosowaniu
metody „0”/„1”: zakładając dla „0” — nie osiągnięto
wartości progowej, „1” — osiągnięto wartość progową.
Jako wynik uzyskany w ramach realizacji konkretnego
priorytetu przyjmowana jest suma osiągniętych wartości
dla danych mierników w odniesieniu do wartości, jaka
została przypisana danemu priorytetowi. Dla każdego
priorytetu wskazano: mierniki, komórkę odpowiedzialną
za naliczanie wartości progowych i monitorowanie
wskaźników, sposób naliczania wartości progowych dla
poszczególnych wskaźników oraz komentarz zawierający
wskazówki interpretacyjne niezbędne do właściwego dokonywania
obliczeń.
W ramach przyjętych priorytetów wskazano:
1) skuteczne zapobieganie i zdecydowaną eliminację
przestępstw i wykroczeń szczególnie uciążliwych dla
społeczności lokalnych — 20%;
2) rozpoznawanie i zwalczanie przestępczości kryminalnej,
gospodarczej i korupcyjnej, w tym przede wszystkim
o charakterze zorganizowanym — 20%;
3) doskonalenie przygotowań Policji do działań w sytuacjach
kryzysowych — 10%;
4) modernizację Policji ukierunkowaną na poprawę
środowiska pracy policjantów i pracowników Policji
— 20%;
5) utrzymanie wysokiej społecznej oceny pracy Policji
i poziomu poczucia bezpieczeństwa — 30%.
Jako mierniki służące ocenie realizacji priorytetu
1) przyjęto: procentowy udział w służbie patrolowej policjantów
wykonujących zadania o charakterze patrolowo-
-interwencyjnym, liczbę bezwzględną policjantów skierowanych
do służby patrolowej i obchodowej wszystkich
komórek organizacyjnych jednostki Policji bez wliczania
sił OPP i SPPP, procentowy udział w służbie policjantów
ruchu drogowego kierowanych do pracy na drodze, a także
liczbę wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym
oraz poziom wykonania przez daną jednostkę Policji limitu
przyjęć kandydatów do pracy.
W ramach priorytetu 2) jako obowiązujące wskaźniki
określono: stosunek liczby postępowań przygotowawczych
wszczętych o wybrane pięć kategorii przestępstw
pospolitych w roku ubiegłym do liczby postępowań przygotowawczych
wszczętych o wybrane pięć kategorii przestępstw
pospolitych w roku będącym podstawą wyliczeń.
Do wskazanych pięciu kategorii przestępstw pospolitych
zaliczono: kradzież mienia, kradzież z włamaniem, kradzież
samochodu, bójki i pobicia, przestępstwa rozbójnicze.
Dodatkowo jako obowiązujące mierniki dla priorytetu
2) wskazano: wykrywalność wybranych pięciu kategorii
przestępstw pospolitych, stosunek liczby postępowań,
w których dokonano zabezpieczenia majątkowego, do
ogólnej liczby postępowań zakończonych wskazanym
w komentarzu „wynikiem” oraz stosunek liczby osób poszukiwanych
listami gończymi i nakazami doprowadzenia
(sprowadzenia) ukrywających się przed organami ścigania
lub wymiaru sprawiedliwości na koniec okresu sprawozdawczego
do liczby osób poszukiwanych listami gończymi
i nakazami doprowadzenia (sprowadzenia) ukrywających
się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości
na początku okresu sprawozdawczego.
Miernikiem przyjętym w ramach określenia realizacji
priorytetu 3) jest stosunek wykonanych ćwiczeń (kontroli)
mających za zadanie praktyczne zweryfikowanie
opracowanych i wdrożonych w jednostkach Policji rozwiązań
odnoszących się do reagowania w sytuacjach
kryzysowych do ćwiczeń zaplanowanych w tym konkretnym
obszarze.
W priorytecie 4) przyjęto dwa mierniki (postrzegane
jako innowacyjne): ogólny poziom zadowolenia policjantów
(pracowników Policji) z wykonywanej przez siebie pracy
oraz poziom niezadowolenia ze złych warunków pracy.
W tym obszarze nie realizowano dotychczas badań dających
możliwość określenia progów satysfakcji.
Dla 5) priorytetu jako obowiązujące mierniki przyjęto:
poziom bezpieczeństwa mieszkańców przebywających
w swojej okolicy po zmroku i społeczną ocenę pracy policjantów
pełniących służbę w okolicy miejsca zamieszkania
obywateli. Warto podkreślić, że w przypadku priorytetu5) zwraca się uwagę nie na aspekty dotyczące podnoszenia
wielkości wskaźnika, ale na utrzymanie wysokiej
społecznej oceny pracy policji i poziomu poczucia bezpieczeństwa
uzyskanych w ramach badań przeprowadzanych
przez zespół profesora Andrzeja Siemaszki w 2007 r.
Kierownictwo polskiej Policji jednoznacznie opowiada
się za wykorzystaniem katalogu mierników jako swoistego
narzędzia wskazującego obszary wymagające poprawy,
zastosowania niestandardowych działań, poprawy systemu
zadaniowania i motywowania policjantów. W swoim
założeniu „System...” nie może służyć porównywaniu
osiągnięć poszczególnych jednostek Policji, a w konsekwencji
wymianie komendantów w jednostkach uzyskujących
słabsze wskaźniki. Winien być zaś narzędziem
zmuszającym policyjnych menedżerów do zastosowania
działań naprawczych1.
Przyjęte w katalogu mierniki wchodzące w skład „Systemu
oceny efektywności pracy Policji na 2008 rok” wyraźnie
odnoszą się do wyników badań przeprowadzonych
w styczniu 2007 r. przez zespół profesora A. Siemaszki2.
Wskazują one, że prawie 1/3 Polaków (30%) odczuwa
strach przed przestępczością. Pomimo wysokiej oceny
pracy policji, społeczeństwo polskie nadal — z obawy
o własne życie i zdrowie czy zdrowie i życie najbliższych
— unika określonych miejsc, ulic, placów, parków czy
skwerów. Z tego też powodu znaczna część Polaków
rezygnuje z wieczornych spacerów, czuje obawę przed
staniem się ofiarą włamania, napadu, rozboju, pobicia
czy kierowców ryzykownie poruszających się po naszych
drogach. Lękiem napawają również przejawy agresji ze
strony pijanych i narkomanów, obserwowane akty wandalizmu,
a także bójki i pobicia czy manifestujące przemoc
zachowania młodzieży3.
Jak wynika z przeprowadzonych badań ocena pracy
stróżów prawa ściśle koreluje z poziomem odczuwanego
(przez mieszkańców danego terenu) lęku przed przestępczością4.
Inaczej mówiąc, niska ocena pracy policji pociąga
wzrost obaw przed przestępczością. W takim wypadku
ranga i znaczenie służb patrolowych realizowanych na
rzecz społeczności lokalnych nabierają szczególnej wagi.
Okazuje się, że przeciętnego mieszkańca bardziej interesuje
skuteczność działania Policji w dziedzinie przestępczości
pospolitej, związanej z bezpieczeństwem w jego
miejscu zamieszkania, aniżeli medialne sukcesy policji
w walce z przestępczością zorganizowaną. Dodatkowo,
biorąc pod uwagę, że ponad 50% przestępstw zaistniałych
w Polsce nie jest zarejestrowanych w statystykach
policyjnych5, można przypuszczać, że poziom nasycenia
terenu policjantami pełniącymi służbę patrolową i obchodową
stanie się podstawą społecznej oceny efektywności
działań całej Policji. Duże znaczenie będą odgrywać także
działania profilaktyczne realizowane i współrealizowane
przez Policję, a ukierunkowane na ograniczenie problemów
lokalnych wytypowanych przez daną społeczność.
Również w opinii społecznej największą rolę w dziedzinie
zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w miejscach
publicznych odgrywają policjanci służb prewencyjnych
patrolujący na co dzień ulice, podejmujący interwencje,
kontrolujący uczestników ruchu drogowego, zabezpieczający
festyny, mecze i inne imprezy sportowe. W literaturze
przedmiotu spotykamy się z opiniami, że służba patrolowa
„stanowi najszerszy i najważniejszy „styk” pomiędzy policją
a społeczeństwem, patrol zaś jest najczęstszą formą
realizacji tego kontaktu, stosowaną zarówno w ramach
community policing, jak i poza nim”6, oraz że policjant
patrolujący ulice „przestał być postrzegany jako funkcjonariusz,
stał się konkretną osobą działającą na rzecz
polepszenia jakości życia mieszkańców swoim rejonie”7.
Wyniki badań prowadzonych pod kierunkiem profesora
A. Siemaszki wskazują na bezpośredni związek pomiędzy
częstotliwością widywania patroli policyjnych na ulicach,
a opiniami mieszkańców dotyczącymi skuteczności policji
w walce z przestępczością oraz oceną pracy policji w miejscach
zamieszkania badanych. Prawie 80% respondentów
wydało pozytywne oceny policjantom pełniącym
służbę w okolicy ich miejsca zamieszkania. Analizując
uzyskane wyniki w konkretnych województwach, okazało
się, że najwyżej oceniane pod kątem skuteczności
w walce z przestępczością były te województwa, w których
mieszkańcy najczęściej widywali patrole policyjne8.
O tak dużym zapotrzebowaniu społeczeństwa na
obecność policjantów w miejscach publicznych świadczą
także środki finansowe kierowane przez samorządy do
jednostek Policji z zastrzeżeniem wykorzystania ich tylko
i wyłącznie na opłacanie dodatkowych patroli. W takim
przypadku nie dziwi pojawienie się w katalogu miernika
„wymuszającego” na zarządzających jednostką bardziej
efektywne pozyskiwanie młodych ludzi do służby w Policji
i ograniczanie liczby narastających wakatów.
Obecność patroli policyjnych na ulicach, w miejscach
zamieszkania jest zjawiskiem pożądanym nie tylko w Polsce.
Prowadzone w tym obszarze badania wskazują na
podobne opinie wyrażane przez mieszkańców W. Brytanii,
Holandii czy Stanów Zjednoczonych.
„System oceny efektywności pracy Policji…” podpisany
przez komendanta głównego Policji 12 grudnia 2007 r.
będzie obowiązywał od 1 stycznia 2008 r. Liczymy, że
kwartalnik „Policja” stanie się miejscem wymiany doświadczeń
i opinii dotyczących jego wdrażania w jednostkach
Policji. Przesyłane do kwartalnika materiały pozwolą
na szerokie propagowanie dobrych praktyk w dziedzinie
wdrażania katalogu mierników oraz umożliwią ulepszenie
przyjętego narzędzia oceny efektywności pracy Policji.
W numerze 4 „Policji” odnajdziecie Państwo interesujące
materiały poświęcone m.in. projektowi ustawy o wykonaniu
kary pozbawienia wolności w systemie tygodniowym
czy też roli Europolu w zwalczaniu przestępczości. W stałych
rubrykach kwartalnika umieściliśmy publikacje poświęcone
terroryzmowi, podstawowym kierunkom zmian
w obszarze prawa karnego procesowego, problematyce
organizacji piłkarskich mistrzostw oraz lokalnym systemom
wsparcia ofiar przemocy. Ciekawy materiał prezentują autorzy
artykułu poświęconego systemowi motywacji w Policji.
Redakcja „Policji” tradycyjnie już zaprasza Państwa
do przesyłania materiałów dotyczących aspektów bezpieczeństwa
wewnętrznego. Zaprezentowane na naszych
łamach doświadczenia przyczyniają się nie tylko
do lepszego funkcjonowania instytucji zobowiązanych do
działań w obszarze bezpieczeństwa obywateli i porządku
publicznego, lecz także — co najważniejsze — pozwalają
na realny wzrost tego bezpieczeństwa.
W roku 2008 życzymy wszystkim naszym Czytelnikom
stabilizacji i spokoju, satysfakcji z wykonywanej pracy oraz
realnej poprawy warunków, w jakich na co dzień wykonują
zadania, służąc społeczeństwu. Wszystkim tym, którzy
pełnią funkcje kierownicze, życzymy wytrwałości w realizacji
podjętych zobowiązań, sukcesów i uznania ze strony
kierownictwa Policji i — co najważniejsze — szacunku
podwładnych, których codzienna praca stanowi fundament
umożliwiający osiągnięcie tych sukcesów.
2. Geografia występku i strachu, A. Siemaszko (red.), Warszawa
2007.
3. Tamże. Badania przeprowadzone przez J. Siemaszkę wskazują,
że co czwarty Polak (27%) odczuwa zagrożenie podczas wieczornego
spaceru, ponad 1/3 respondentów (36%) obawia się ryzykownie
poruszających się kierowców, napadów i rozbojów (24%), agresywnie
zachowującej się młodzieży (24%), włamań (23%), zachowań agresywnych
pijanych i narkomanów (21%), bójek i pobić (20%).
4. Tamże. Badania przeprowadzono na 17 próbach wojewódzkich
— po 1000 osób każda, w okresie od 10 do 25 stycznia 2007 r.
5. Tamże.
6. J. Czapska, J. Wójcikiewicz, Policja w społeczeństwie obywatelskim,
Kraków 1999, s. 120.
7. T. Bennett, The effectiveness of a Police — initiated fear — reducing
strategy, “British Journal of Criminology”, vol.31, nr 1, s. 1–14,
cyt. za: J Czapska, J. Wójcikiewicz, Policja w..., s. 122.
8. Geografia występku...