Aktualne wydanie
Poprzednie numery
2007 rok
Kwartalnik Policja 3/2007
Organizowanie doskonalenia zawodowego jest jednym z podstawowych zadań policjantów pełniących funkcje kierownicze. Każdy przełożony powinien dbać o stałe podnoszenie kwalifikacji podległych mu pracowników, gwarantując dzięki temu odpowiedni poziom realizowanych zadań oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym.
Główną rolę w procesie szkolenia i doskonalenia policjantów nadal odgrywają szkoły Policji, przy czym coraz większy udział w szkoleniu podstawowym policjantów mają odbudowywane od niedawna ośrodki szkolenia. Nie bez znaczenia dla jakości pracy funkcjonariuszy są również zajęcia prowadzone w jednostkach Policji. Coraz częściej w szkoleniach tego typu biorą udział policjanci z Wyższej Szkoły Policji, wspierając funkcjonariuszy jednostek terenowych posiadaną wiedzą i doświadczeniem dydaktycznym.
W ostatnim czasie pracownicy Wyższej Szkoły Policji prowadzili zajęcia organizowane nie tylko dla policjantów, lecz także dla przedstawicieli samorządów lokalnych, z tematyki dotyczącej przeprowadzania analizy na potrzeby działań profilaktycznych oraz z zakresu opracowywania programów profilaktycznych, a wszystko to w ramach wdrażania rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”. Policjanci z Instytutu Służby Prewencyjnej WSPol. wspierali w tym zakresie jednostki miejskie i powiatowe podległe KWP w Szczecinie, Gdańsku, Radomiu i Kielcach. W listopadzie będą uczestniczyć w tego typu szkoleniu realizowanym dla KWP w Gorzowie Wielkopolskim.
Organizowanie doskonalenia zawodowego
jest jednym z podstawowych
zadań policjantów pełniących funkcje
kierownicze. Każdy przełożony powinien
dbać o stałe podnoszenie kwalifikacji
podległych mu pracowników, gwarantując
dzięki temu odpowiedni poziom realizowanych zadań
oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym.
Główną rolę w procesie szkolenia i doskonalenia policjantów
nadal odgrywają szkoły Policji, przy czym coraz
większy udział w szkoleniu podstawowym policjantów
mają odbudowywane od niedawna ośrodki szkolenia. Nie
bez znaczenia dla jakości pracy funkcjonariuszy są również
zajęcia prowadzone w jednostkach Policji. Coraz częściej
w szkoleniach tego typu biorą udział policjanci z Wyższej
Szkoły Policji, wspierając funkcjonariuszy jednostek terenowych
posiadaną wiedzą i doświadczeniem dydaktycznym.
W ostatnim czasie pracownicy Wyższej Szkoły Policji
prowadzili zajęcia organizowane nie tylko dla policjantów,
lecz także dla przedstawicieli samorządów lokalnych, z tematyki
dotyczącej przeprowadzania analizy na potrzeby
działań profilaktycznych oraz z zakresu opracowywania
programów profilaktycznych, a wszystko to w ramach
wdrażania rządowego programu ograniczania przestępczości
i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”.
Policjanci z Instytutu Służby Prewencyjnej WSPol. wspierali
w tym zakresie jednostki miejskie i powiatowe podległe
KWP w Szczecinie, Gdańsku, Radomiu i Kielcach.
W listopadzie będą uczestniczyć w tego typu szkoleniu
realizowanym dla KWP w Gorzowie Wielkopolskim.
Olbrzymie znaczenie w procesie doskonalenia zawodowego
odgrywa również możliwość udziału policjantów
w warsztatach, konferencjach, seminariach i sympozjach.
W wielu wypadkach są to spotkania o charakterze międzynarodowym,
umożliwiające nie tylko podzielenie się
rodzimymi, krajowymi rozwiązaniami w dziedzinie funkcjonowania
określonych ogniw policyjnych, lecz także
wymianę doświadczeń ze specjalistami z innych państw.
Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie już od wielu lat jest
organizatorem i miejscem spotkań kadry kierowniczej
Policji, przedstawicieli świata nauki oraz ekspertów do
spraw bezpieczeństwa. Organizowane warsztaty, konferencje,
sympozja i seminaria umożliwiają również postrzeganie
problematyki bezpieczeństwa przez pryzmat zadań
realizowanych przez inne instytucje i organizacje, a nie
jedynie przez Policję. W wielu wypadkach polscy policjanci
mogą skonfrontować, z opiniami funkcjonariuszy policji
z innych państw, swoje doświadczenia dotyczące chociażby
badania efektywności pracy policji. Niejednokrotnie
spotykają się wówczas z poglądami, że dane statystyczne
dotyczące wykrywalności, liczby zdarzeń czy sprawców dla
przeciętnego obywatela to tylko rząd nic niemówiących
cyfr, mający niewiele wspólnego z realnym zagrożeniem
występującym na danym terenie. Zapoznają się również z innymi sposobami oceny efektywności pracy policji
aniżeli ten, który bazuje przede wszystkim na policyjnych
statystykach. Na problem pogoni za statystyką zwrócił
uwagę również minister spraw wewnętrznych i administracji- Władysław Stasiak w wywiadzie udzielonym dla
miesięcznika „Policja 997”.
We wrześniu dużym zainteresowaniem uczestników
cieszyła się, zorganizowana przez Instytut Służby Prewencyjnej
Wyższej Szkoły Policji, konferencja międzynarodowa
pt. „Zarządzanie kryzysowe”. Jej celem było wypracowanie
treści kształcenia przez zaprezentowanie stanowisk
dotyczących potrzeb edukacyjnych poszczególnych
podmiotów realizujących zadania w ramach zarządzania
kryzysowego, a w konsekwencji opracowanie spójnego,
modelowego programu kształcenia na poziomie studiów
podyplomowych. W przyjętej deklaracji uczestnicy konferencji
jednogłośnie stwierdzili, że cel postawiony przez
organizatorów został osiągnięty w stopniu zadowalającym.
Podczas dwu dni intensywnej pracy zgromadzono bogaty
materiał pozwalający na zmodyfikowanie projektu programu
przedstawionego do dyskusji podczas konferencji.
Inicjatywa Wyższej Szkoły Policji ukierunkowana na opracowanie
modelowego programu kształcenia w dziedzinie
zarządzania kryzysowego dla studentów studiów podyplomowych
została wysoko oceniona przez uczestników
jako spełniająca zapotrzebowanie społeczne wynikające
z konieczności przygotowania kadr menedżerskich do
zarządzania w sytuacji kryzysowej. Opracowanie jednolitego
programu z dziedziny zarządzania kryzysowego na
poziomie studiów podyplomowych dla wszystkich służb
i innych podmiotów zajmujących się tą problematyką
wynika również z konieczności odejścia od resortowego
postrzegania działań podejmowanych w sytuacjach kryzysowych
i kształcenia umiejętności sprawnego współdziałania
pomiędzy poszczególnymi służbami, administracją
rządową i samorządową oraz społecznością lokalną (obywatelami).
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc — nie
wszyscy zainteresowani zagadnieniem mogli wziąć udział
w obradach. Tych, którzy z przyczyn logistycznych nie mogli
uczestniczyć w konferencji, informujemy, że materiały
pokonferencyjne, stanowiące cenne źródło informacji na
tematy poruszane w trakcie spotkania, zostaną wydane
na początku 2008 r.
Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyła się międzynarodowa
konferencja „Kształtowanie potencjału kadrowego
Policji wobec wyzwań przyszłości”, odbywająca się
w Wyższej Szkole Policji od 17 do 18 września bieżącego
roku, a zorganizowana przez Instytut Kształcenia Kadr
Kierowniczych i Zarządzania Jakością w Policji. Celem jej
było zdiagnozowanie najistotniejszych problemów z dziedziny
zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach policyjnych,
a także zaprezentowanie najnowszych wyników
badań dotyczących tego właśnie obszaru. Organizatorzy
konferencji oczekiwali szczególnie podzielenia się wiedzą,
doświadczeniami oraz efektami badań dotyczących: formalnych
i funkcjonalnych aspektów zarządzania kadrami, procesów kadrowych w Policji, psychologii zarządzania kadrami,
prawnych aspektów zarządzania personelem oraz
metodyki badań procesów kadrowych i patologii w zarządzaniu
kadrami. Organizatorzy zapewniają również możliwość
skorzystania z materiałów pokonferencyjnych.
Do innych cennych inicjatyw należało również seminarium
szkoleniowe pt. „Terroryzm — przeciwdziałanie,
zwalczanie, likwidacja skutków” (zorganizowane przez
Instytut Służb Zwalczających Przestępczość Kryminalną),
a także szkolenie JOUNG II oraz wymiana doświadczeń
w ramach trwającego od 17 do 18 lipca 2007 r. seminarium
radców prawnych Policji.
Inną formę doskonalenia zawodowego policjantów
zaproponowali wykładowcy ze Szkoły Policji w Katowicach,
organizując w dniach 20–21 września bieżącego
roku ogólnopolskie warsztaty szkoleniowe „Zapobieganie
zagrożeniom wśród dzieci i młodzieży”. Warsztaty były
skierowane do policjantów zajmujących się problematyką
prewencji kryminalnej. Podczas dwudniowego spotkania
zaprezentowano przykłady działań profilaktycznych realizowanych
w formie spotkań i dyskusji: z uczniami klasy
II szkoły podstawowej pt. „Bezpieczeństwo dziecka”,
z przedszkolakami — pt. „Wdrażanie zalążków profilaktyki
oraz budowanie pozytywnego wizerunku policjanta”
oraz z uczniami klasy 1 szkoły zawodowej — pt. „Zespół
bezpiecznych zachowań w aspekcie obowiązujących przepisów”.
Po zakończeniu zajęć przeprowadzono dyskusję,
którą podsumował psycholog. Podczas niej uczestnicy
warsztatów odwoływali się do własnych doświadczeń oraz
wskazywali wiele innych możliwości osiągnięcia celów
profilaktycznych podczas zajęć z dziećmi i młodzieżą.
W trakcie warsztatów zaprezentowano również spektakl
„Dzwonek” w wykonaniu słuchaczy i pracowników Szkoły
Policji w Katowicach. Podczas dyskusji wskazywano na
dużą siłę oddziaływania tego typu przekazu pod warunkiem,
że rodzice, opiekunowie i pedagodzy będą zainteresowani
udziałem w tego typu spektaklach. W trakcie
warsztatów dokonano również otwarcia wystawy rysunków
satyrycznych „Bezpieczeństwo na wesoło” autorstwa
Strażnika Miejskiego z Legnicy Roberta Wierzbickiego
oraz zaprezentowano przykład włączania się policjantów
w ogólnopolską akcję „Cała Polska czyta dzieciom”.
Szkoła Policji w Katowicach z coraz większym rozmachem
realizuje również inne formy doskonalenia zawodowego.
Oprócz prowadzonego od kilku lat turnieju - Dzielnicowy Roku, organizuje również sympozja i konferencje.
Już 10 października 2007 r. w murach Szkoły
Policji w Katowicach odbędzie się, w ramach programu
„Profilaktyka a Teatr”, pierwsza debata na rzecz profilaktyki
pod nazwą „Nie uprawiajmy fikcji”. Debata skupiać
się będzie wokół obszarów związanych z działaniami:
edukacyjnymi, budowaniem wolontariatu, informacyjnymi
oraz naukowymi. Pomysłodawca przedsięwzięcia: mł.
insp. Grzegorz Jach zapowiada, że nie jest to jednorazowa
akcja, ale propozycja cyklicznych spotkań pt: „Debata na
rzecz profilaktyki”. Pierwsza, zapowiadana debata ma na celu wypracowanie konkretnych rozwiązań praktycznych
ułatwiających realizację programu „Razem bezpieczniej”.
Wymiernym efektem debaty ma być „Petycja na rzecz
profilaktyki” skierowana do ministra spraw wewnętrznych
i administracji ze wskazaniem konkretnych rozwiązań.
Szkoła Policji w Katowicach planuje również przygotowywanie
i prowadzenie szkoleń z dziedziny zarządzania
kryzysowego dla policjantów i pracowników urzędu wojewódzkiego
i samorządów województwa śląskiego. Bogate
plany na przyszłość wynikają z polepszającego się z roku
na rok zaplecza dydaktycznego Szkoły. W październiku
odbędzie się uroczyste otwarcie miasteczka symulacyjnego
powstałego na terenie Szkoły. Zorganizowanie całego
kompleksu symulacyjnego ułatwi słuchaczom kształcenie
umiejętności podejmowania i przeprowadzania interwencji
w warunkach w pełni zbliżonych do naturalnych. Cały kompleks
symulacyjny powstał na bazie niewykorzystywanych
przez Szkołę garaży, które po odpowiedniej modernizacji
stały się obiektami doskonale symulującymi typowe dla
każdego miasta: sklep samoobsługowy, aptekę, zakład
jubilerski, bank, targowisko, mieszkanie, skwer, zaciemnione
przejścia w bramach, przystanek autobusowy, ulicę
ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Nad całym
„miasteczkiem” czuwa oko kamery, co umożliwia również
ćwiczenie umiejętności związanych z szybkością reakcji na zdarzenie oraz podejmowania decyzji. W przyszłości kompleks
symulacyjny zostanie uzupełniony o pojazdy: tramwaj
i autobus, tak by słuchacze mogli kształcić umiejętność
przeprowadzania interwencji również w typowych środkach
komunikacji miejskiej. Całość kompleksu dydaktycznego
stwarza atmosferę pełnego realizmu, wprowadzając szkolonych
słuchaczy w atmosferę polskiej ulicy i pojawiających
się na niej zagrożeń.
Jednym z nadrzędnych celów przyświecających redakcji
kwartalnika „Policja” jest wspieranie misji doskonalenia
zawodowego - szczególnie kadry kierowniczej
polskiej Policji. Stąd też chętnie publikujemy artykuły
związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem, lokalnymi
strategiami bezpieczeństwa oraz zawierające
propozycje efektywnych rozwiązań — np. wynikających
z praktyki policyjnej jednostek terenowych. Dużo uwagi
poświęcamy także na omówienie najnowszych lub też
kontrowersyjnych rozwiązań prawnych. W najnowszym numerze „Policji” proponujemy zapoznanie
się z artykułem „Nowy wymiar terroryzmu - zwalczanie obiektów RENEGADE” poświęconym
współczesnym aspektom terroryzmu, przygotowanym
przez płk. Zbigniewa Piątka z Akademii Obrony Narodowej.
Nie mniej interesujące są materiały zamieszczone
w stałej rubryce „Moim zdaniem” — np. autorstwa.
prof. dr. hab. T. Cieleckiego . Zachęcamy również do
lektury tekstu podinsp. T. Wasilewskiego, poświęconego
Systemowi Schengen. W rubryce „Wkładka metodyczna”
zamieściliśmy zaś artykuł E. i A. Szymańskich
o konkretnych problemach związanych z doskonaleniem
zawodowym.
Zapraszamy wszystkich do lektury oraz dzielenia
się swoimi doświadczeniami na łamach naszego kwartalnika.
podinsp. dr Agata Tyburska