Aktualne wydanie
Poprzednie numery
2006 rok
Kwartalnik Policja 4/2006
W grudniu 2006 r. został podpisany rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, którego nadrzędnym celem jest ograniczenie zjawisk patologicznych od lat wskazywanych przez społeczeństwo polskie jako najbardziej dokuczliwe. Program zakłada:
— wzrost realnego bezpieczeństwa w Polsce,
— wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców,
— zapobieganie przestępczości i aspołecznym zachowaniom przez zaktywizowanie i zdynamizowanie działań administracji rządowej na rzecz współpracy z administracją samorządową, organizacjami pozarządowymi i społecznością lokalną,
— poprawa wizerunku Policji1.
Przyjęty program jest bezpośrednio związany ze Strategią Rozwoju Kraju 2007–2015 i zakłada „budowę zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa”2.
Głównym koordynatorem działań podejmowanych w ramach programu jest minister spraw wewnętrznych i administracji. Powołane zostaną również zespoły koordynacyjne, które łączyć będą przedstawicieli Policji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Każde z ministerstw zobowiązano do powołania koordynatora współpracującego w ramach programu z MSWiA.
Od redaktora naczelnego
W grudniu 2006 r. został podpisany rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, którego nadrzędnym celem jest ograniczenie zjawisk patologicznych od lat wskazywanych przez społeczeństwo polskie jako najbardziej dokuczliwe. Program zakłada:
— wzrost realnego bezpieczeństwa w Polsce,
— wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców,
— zapobieganie przestępczości i aspołecznym zachowaniom przez zaktywizowanie i zdynamizowanie działań administracji rządowej na rzecz współpracy z administracją samorządową, organizacjami pozarządowymi i społecznością lokalną,
— poprawa wizerunku Policji1.
Przyjęty program jest bezpośrednio związany ze Strategią Rozwoju Kraju 2007–2015 i zakłada „budowę zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa”2.
Głównym koordynatorem działań podejmowanych w ramach programu jest minister spraw wewnętrznych i administracji. Powołane zostaną również zespoły koordynacyjne, które łączyć będą przedstawicieli Policji, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Każde z ministerstw zobowiązano do powołania koordynatora współpracującego w ramach programu z MSWiA.
Analogiczne rozwiązania zostaną przyjęte na poziomie województwa, gdzie każdy wojewoda, wspierany przez zespół, w skład którego wejdą m.in. przedstawiciele administracji rządowej, Policji, Straży Pożarnej i innych instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny, staje się jednocześnie koordynatorem odpowiadającym za realizację programu na swoim terenie.
Jak wskazują założenia programu, powiaty i gminy włączają się w realizację przyjętych zadań na zasadzie dobrowolności. Koordynatorzy wojewódzcy mają jednak nadzieję, że zakładane w programie efekty oraz środki finansowe przeznaczone na realizację przyjętych przedsięwzięć, a służące poprawie bezpieczeństwa społeczności lokalnej, skłonią wójtów i starostów do zaangażowania w prowadzenie działań służących wdrażaniu programu.
W realizację programu — jako podmiot wiodący lub wspierający — włączyła się również Policja. Dla niej właśnie przewidziano obszary działalności dotyczącej:
— bezpieczeństwa w miejscach publicznych i miejscu zamieszkania,
— bezpieczeństwa w szkołach,
— bezpieczeństwa w środkach komunikacji publicznej,
— ochrony przed wydarzeniami nadzwyczajnymi lub atakiem terrorystycznym,
— bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
— bezpieczeństwa w działalności gospodarczej,
— ochrony dziedzictwa narodowego przed kradzieżami, dewastacją i nielegalnym wywozem za granicę.
Mając na względzie konieczność odpowiedniego przygotowania policjantów i przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej do wdrażania programu „Razem bezpieczniej”, w dniach 29–30 listopada 2006 r. w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie zorganizowano seminarium naukowe pt. Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” — przygotowanie do realizacji. Koordynacja działań o charakterze prewencyjnym. Organizatorami konferencji były: Departament Bezpieczeństwa Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego KGP przy współpracy Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Pierwszego dnia seminarium w obradach uczestniczył zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Waldemar Jarczewski; 30 listopada natomiast komendant główny Policji Marek Bieńkowski przedstawił rolę Policji określoną w przyjętych założeniach programu „Razem bezpieczniej”. W spotkaniu w Szczytnie wzięli również udział: dyrektor Biura Prewencji i Ruchu Drogowego podinsp. dr Mirosław Bryła jako gospodarz spotkania, zastępca dyrektora Głównego Sztabu Policji insp. Michał Czeszejko-Sochacki, naczelnik Wydziału ds. Współpracy ze Społeczeństwem Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA Elżbieta Rusiniak, zastępcy komendantów wojewódzkich Policji, zastępcy wojewodów i dyrektorzy wydziałów zarządzania kryzysowego urzędów wojewódzkich.
Po prezentacji w części plenarnej założeń programu „Razem bezpieczniej” odbyły się spotkania dwóch zespołów panelowych. Obrady pierwszego z nich, prowadzonego przez zastępcę dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA Przemysława Baszaka oraz naczelnik Wydziału ds. Współpracy ze Społeczeństwem Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA Elżbietę Rusiniak, dotyczyły realizacji założeń programu przez administrację rządową i samorządy.
Drugi panel poprowadzili dyrektor Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP podinsp. dr Mirosław Bryła przy wsparciu swojego zastępcy nadkom. Rafała Batkowskiego oraz naczelnik Wydziału Prewencji Kryminalnej mł. insp. Ewy Budzisz-Walickiej. Dominowała problematyka realizacji przez Policję poszczególnych zadań oraz współpracy w tym zakresie z przedstawicielami samorządów lokalnych.
Wnioski wypracowane przez uczestników obu paneli zostały zaprezentowane podczas podsumowania seminarium — w części plenarnej — drugiego dnia na zakończenie spotkania.
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w wypadku przedstawicieli Policji główne założenia programu „Razem bezpieczniej” były już im znane, czego nie można powiedzieć o reprezentantach administracji rządowej i samorządów. Część z nich sygnalizowała w trakcie dyskusji panelowej, że po raz pierwszy z programem zetknęli się na seminarium i są zaskoczeni zadaniami, które zostały im przypisane. Wskazywano również na trudności związane z przygotowaniem administracji rządowej i samorządów do wdrożenia programu oraz podkreślano konieczność uruchomienia centralnych i lokalnych szkoleń przygotowujących zarówno policjantów, jak i przedstawicieli samorządów do wspólnej realizacji podejmowanych przedsięwzięć.
Efektem spotkań w Wyższej Szkole Policji są przygotowywane obecnie w większości województw zarządzenia wojewodów w sprawie utworzenia zespołów doradczych do spraw rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”. Zarządzenia te mają na celu wskazanie zadań dla grup roboczych, sporządzenie harmonogramu realizacji poszczególnych przedsięwzięć oraz określenie terminów przygotowania sprawozdań.
Trwają również prace nad opracowaniem szkolenia dla realizatorów programu. Już w marcu 2007 r. w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie zostaną przeprowadzone tego typu szkolenia dla realizatorów programu z województwa warmińsko-mazurskiego (starostów i komendantów powiatowych Policji). Organizatorzy przedsięwzięcia z ramienia Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie i Wyższej Szkoły Policji mają nadzieję, że udział w szkoleniu pozwoli na pełniejsze przygotowanie realizatorów programu, którzy przez zaktywizowanie społeczności lokalnej osiągną zakładane cele związane z poprawą bezpieczeństwa obywateli.
Zgodnie z założeniami programu już za kilka miesięcy nastąpi pierwsze podsumowanie efektów podejmowanych działań organizacyjnych. Czasu jest więc niewiele, a problemów do rozwiązania bez liku.
Mamy jednak nadzieję, że publikacje zamieszczane w „Policji” uzupełnią wiedzę realizatorów poszczególnych punktów programu, dostarczą im nowych pomysłów lub podsuną sprawdzone i efektywne rozwiązania. Dlatego też w numerze tym zamieściliśmy artykuł dotyczący procesu kształtowania środowiska zurbanizowanego w kontekście zapobiegania przestępczości, który jest swoistą „odpowiedzią” na zadania sformułowane w obszarze 4.1. programu „Bezpieczeństwo w miejscach publicznych i miejscu zamieszkania” (zadania nr 13 i 20). Proponujemy również zapoznanie się z materiałem traktującym o usprawnieniach organizacji służby w województwie śląskim, dotyczącym elektronicznego rejestru przebiegu służby i zaistniałych zdarzeń (zadania nr 1, 3, 4, 6, 9).
Interesujące artykuły polecamy czytelnikom stałych rubryk „Policji”. Znalazły się w nich m.in. materiały dotyczące stosowania środków przymusu wobec osób objętych immunitetem, czynności zbliżonych do przeszukania, odpowiedzi przygotowywane przez pracowników WSPol. w ramach Policyjnego Centrum Informacyjnego, a także komunikat z badań na temat przygotowania policjantów ruchu drogowego do postępowania z kierującymi podejrzanymi o zażycie środka działającego podobnie do alkoholu. Wszystkim naszym Czytelnikom życzymy w 2007 roku spokoju i stabilizacji w służbie, dających gwarancję refleksji nie tylko nad jakością realizacji codziennych zadań, ale również odpowiedzialnością za życie i zdrowie podległych policjantów, którzy zadania te wprowadzają w czyn.
1 Założenia rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej”, s. 4 (wersja niepublikowana).
2 Tamże, s. 3.